2. 11. 2022.Stručni obilazak Pelješkog mosta i pristupnih cesta
Društvo arhitektonskih i građevinskih inženjera i tehničara – DAGIT Slavonski Brod, organizirao 7. i 8. listopada 2022. god. stručni obilazak Pelješki most i pristupne ceste, PELJEŠAC – DUBROVNIK - MOSTAR.
Na stručnoj ekskurziji bilo je 25 člana društava inženjera iz Slavonskog Broda i Požege.
Ponovili smo obilazak od 2019. god., gradilišta Pelješki most i pristupne ceste dogovoren je u suradnji s Jeroslav Šegedin, dipl.ing.građ. i Davor Perić, dipl. ing. građ., predstavnici naručitelja Hrvatskih cesta d.o.o.
Obilazak je započeo dolaskom na odmorište „Komarna“, dakle neposredno prije dolaska na most Pelješac iz pravca Splita, gdje je inženjer Davor Perić domaćin prezentirao i upoznao o pojedinostima cijelog projekta te pojasnio faze radova i ostale aktivnosti koje su se odvijale na Pelješkom mostu.
Naziv projekta: ˝Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom˝, predviđa izgradnju Pelješkog mosta s pristupnim cestama, te izgradnju stonske obilaznice i četiri tunela.
O tehničkim karakteristikama mosta, projektnom rješenju i tehnologiji izvođenja radova upoznao nas je domaćin u ugodnoj gradilišnoj atmosferi, te istaknuo i nekoliko izazova koji su se javili tijekom faze projektiranja i izvođenja.
Projekt predviđa tri glavne faze: prva je Pelješki most u duljini od 2,4 kilometra, druga su pristupne ceste na Pelješcu u duljini od 12,04 kilometra, treća je izgradnja stonske obilaznice duljini od 18,09 kilometara. Rad na mostu bio je neprocjenjivo iskustvo koje se dogodi jednom u životu. Inženjer Davor Perić iz Vinkovaca tri godine proveo je na gradilištu i s veliki zadovoljstvom je dočekao otvorenje mosta i puštanje u promet. Pelješki most samo jedan dio kompleksnog projekta, najveći i najpoznatiji, no tu su još četiri tunela, tri manja mosta i jedan vijadukt, sve skupa 32 kilometra nove dionice.
Zadovoljstvo je bilo vidjeti djelo i rad najboljih inženjera iz kineske tvrtke CRBC, koja je među najboljima u svijetu u ovoj branši i ima više od 2500 inženjera. Tu je i austrijski Strabag, također vrhunska tvrtka, te grčki Avax. Perić je, kaže, na velikom međunarodnom gradilištu Pelješkog mosta puno toga spoznao, a najvažnije, što je u našoj struci itekako važno, stekao je golemo iskustvo koje će mu dobro doći u budućim projektima u kojima će sudjelovati, pa je to i nama nastojao prenijeti svojim izlaganjem.
Prikazali su nam rješenje integralne hibridne konstrukcije s ukupno 13 raspona, od kojih je 5 glavnih (centralnih) raspona duljine 285 m, 6 centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 40,00 metra. Dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za odražavanje mosta. Duljina mosta od osi do upornjaka iznosi 2 404 m. Ukupna duljina s upornjacima iznosi 2 440 m. Plovidbeni profil ispod mosta usuglašen je 200 x 55 m.
Nakon vrlo uspješnog i interesantnog obilaska gradilišta mosta slijedio je nastavak vožnje autobusom do Stona, gdje je nastavljeno organizirano stručno predavanje i obilazak povijesnog dijela grada, zidina i kraći odmor, te odlazak do hotela u Dubrovniku i smještaj.
Drugi dan je bio ispunjen upoznavanjem sa gradom Dubrovnikom. Od granata je nepovratno stradao križ na Srđu. Isto tako, oštećena je Onofrijeva česma, franjevački i dominikanski samostan, crkva sv. Vlaha i druga svetišta, Arhiv, hoteli, električne instalacije i brojne druge zgrade. Međutim, vrlo brzo je došla pomoć UNESCO-a, te je grad savršeno obnovljen. Na ulazu u Dubrovnik sa zapadne strane prostire se impozantni most. Jedan je od najspektakularnijih svjetskih visećih mostova.
Nakon Dubrovnika sledio je odlazak u Mostar gdje nas je dočekala stručna osoba i upoznala sa poviješću grada i sa sadašnjim životom u Mostaru. Stari Most zaštićen je UNESCO-m i definitivno je najpopularniji prizor iz Mostara. Nalazi se u srcu grada koji je također pod zaštitom UNESCO-a. Originalni most sagradili su Turci 1566. godine, ali je isti bio uništen u ratu 1993. godine. Most je obnovljen 2004. godine, a dobrim dijelom su korišteni originalni materijali. Nalazi se na rijeci Neretvi te čak i u svom obnovljenom obliku predstavlja islamsku arhitekturu zajedno sa svoja dva utvrđena tornja, Halebija i Tara.
DAGIT Slavonski Brod organizirao je 26. i 27. travnja 2019. stručni obilazak Pelješkog mosta i pristupnih cesta u početcima gradnje, i posjet s obilaskom Dubrovnika i Mostara. Ovim smo ponovili obilazak mosta Pelješac, Dubrovnik i Mostar, gdje su naši članovi oduševljeni novim spoznajama u ovim destinacijama. Ovaj posjet mostu je višestruko koristan za inženjere koji su imali priliku upoznat se na terenu sa organizacijom i vođenjem građevine.
Za DAGIT Slav. Brod:
Antun Pospišil, ing.građ